Vuoi ricevere ispirazione sulla sviluppo del territorio e aggiornamenti su corsi, eventi e progetti? Iscriviti alla nostra newsletter.
In STIPO non ci limitiamo a lavorare sui progetti: ci piace anche trasformare le nostre conoscenze in strumenti utili per creare città migliori.
Il nostro lavoro è open source per informare e ispirare gli altri. Allo stesso modo, anche altri hanno trasformato conoscenze ed esperienze in strumenti a disposizione di tutti. Scoprine di più sulla piattaforma di conoscenza Placemaking Europe cliccando sul pulsante rosso.
Invitiamo tutti a iniziare a usare uno degli strumenti con l’aiuto dei manuali dedicati. Qui spieghiamo tutto: come avviare il processo con un gruppo di stakeholder e come gestirlo per garantire i risultati dello strumento.
Il nostro lavoro non è quindi protetto da copyright, ma rilasciato sotto licenza Creative Commons.
Ciò significa che sei libero di condividere e modificare il nostro lavoro, a condizione di attribuirne la paternità e di condividerlo allo stesso modo, con le stesse condizioni.
Handleiding – First life, then space, then buildings
Deze handleiding is bedoeld om aan de start van een nieuwe gebiedsontwikkeling of transformatie de menselijke maat centraal te stellen.
De Place Game (NL)
Gebruik de Place Game methode als hulpmiddel om een ruimte te observeren en te analyseren om verbeteringen op korte en lange termijn door te voeren. Ontwikkeld door PPS.
De Place Game (EN)
Gebruik de Place Game methode als hulpmiddel om een ruimte te observeren en te analyseren om verbeteringen op korte en lange termijn door te voeren. Ontwikkeld door PPS.
De Place Game 2.0
Gebruik de Place Game methode als hulpmiddel om een ruimte te observeren en te analyseren om verbeteringen op korte en lange termijn door te voeren. Doorontwikkeld door Stipo
Handleiding: De Place Game
Een handleiding waarin het process van de Place Game methode wordt uitgelegd.
Handleiding: Beoordeel plinten
Een handleiding waarin het proces van het observeren en in kaart brengen van gebouwen op de begane grond wordt uitgelegd.
Eye Level Game (EN)
Een hulpmiddel om een plek of gebied te analyseren op basis van de principes van de stad op ooghoogte - met oog voor de menselijke maat.
Eye Level Game (GR)
Een hulpmiddel om een plek of gebied te analyseren op basis van de principes van de stad op ooghoogte - met oog voor de menselijke maat. Vertaald naar het Grieks.
Eye Level Game (NL)
Een hulpmiddel om een plek of gebied te analyseren op basis van de principes van de stad op ooghoogte - met oog voor de menselijke maat.
Handleiding: De Eye Level Game
Een hulpmiddel om een plek of gebied te analyseren op basis van de principes van de stad op ooghoogte - met oog voor de menselijke maat.
Handleiding: De koffer
Een tool om een plek door midden van co-creatie en participatief in kaart brengen. Download de handleiding om zelf aan de slag te gaan met de 'kofferaanpak'.
Handleiding: De stad op ooghoogte voor kinderen
Een instrument voor co-design van wijken en stadscentra voor én met kinderen en hun families.
Handleiding: De Tijdmachine
Een stapsteen naar een gedeelde toekomst. Download de handleiding om zelf aan de slag te gaan met 'de Tijdmachine workshopmethode'.
Handleiding: Urban Camping
Een stadsantropologische methode voor het doen van straatonderzoek. Download de handleiding om zelf aan de slag te gaan met 'urban camping'.
Handreiking: Klimaatadaptieve ontwikkeling
Een handreiking waarin een methode voor klimaatadaptieve ontwikkeling wordt uitgelegd en toegepast op de wijk Rijnhuizen.
Handleiding: Meet de impact van placemaking
Meet de impact van placemaking aan de hand van een aantal stappen. Download de Engelse handleiding en ga zelf aan de slag.
Handleiding: Geveltuin aanleggen
Leg je eigen geveltuin aan en creëer hybride ruimte. Download de Engelse handleiding en ga zelf aan de slag.