Wil je inspiratie over gebiedsontwikkeling en updates over trainingen, events en projecten ontvangen? Schrijf je dan in.
Placemaking is allang niet meer alleen iets voor stedenbouwkundigen en architecten — ook in het onderwijs bieden de principes van “De Stad Op Ooghoogte” enorme kansen. Docent Marike van de opleiding Leisure & Events Management laat in dit blog zien hoe je placemaking-ideeën kunt integreren in je lessen. Ze volgde de City at Eye Level Training bij STIPO en deelt haar ervaringen over het combineren van theorie en praktijk, de rol van co-creatie en het enthousiasmeren van studenten.
“Het zit nu helemaal in mijn systeem. Je kijkt anders naar de omgeving en vraagt je constant af: hoe kunnen we dit verbeteren voor de mensen die er gebruik van maken?”
– Marike, docent Leisure & Events Management
Van psychologie naar onderwijs
Marike begon haar carrière met een studie psychologie en werkte een tijd in het bedrijfsleven. Maar de drang om met mensen en groepen te werken, bracht haar in 2015 naar het onderwijs. Inmiddels is ze docent Leisure & Events Management aan NHL Stenden Hogeschool, waar ze zich richt op de ontwikkeling van studenten én zichzelf: “Ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe kennis en aanpakken.”
De Stad Op Ooghoogte Training: theorie én praktijk
Marike besloot de City at Eye Level (CAEL) / De Stad Op Ooghoogte Training te volgen bij STIPO om de nieuwste inzichten en tools direct te kunnen gebruiken in haar onderwijs. Wat haar vooral aansprak? De koppeling tussen theorie en praktijk. “Je krijgt modellen en frameworks aangereikt, zoals de ‘Power of Ten’ en de ‘Place Diagram’. Tegelijkertijd ga je direct de straat op om die kennis toe te passen. Daardoor hoef je na de training niet eerst zelf te puzzelen hoe je het gaat gebruiken; je bent er meteen klaar voor.”
Ze waardeert daarnaast de toegankelijkheid van de training: “Je hebt geen voorkennis nodig. De eerste dag krijg je een stevige basis en daarna ga je steeds meer de diepte in. Dat maakt het ideaal voor mensen uit verschillende vakgebieden en opleidingsniveaus.”
Placemaking als onderdeel van het curriculum
In het derde jaar van de opleiding Leisure & Events Management is er een halfjaarlijks programma rondom placemaking. Dit semester is verplicht voor de eigen studenten en wordt als minor aangeboden aan andere opleidingen. Zo ontstaan er projectteams met studenten vanuit diverse achtergronden, zoals bouwkunde, sociale opleidingen en zelfs Management van de Leefomgeving. “Die diversiteit zorgt voor heel andere perspectieven in de klas,” vertelt Marike enthousiast.
In de minor/semesteropdracht werken groepen studenten met een opdrachtgever in een echte leefomgeving. Ze doen field research en spreken eindgebruikers: bewoners, ondernemers of bijvoorbeeld ouderen in een wijk. Marike geeft aan dat veel tools uit de cursus—zoals de Place Game, de elf principes van Placemaking en het belang van co-creatie—een vast onderdeel zijn van deze lessen. “We leren studenten niet alleen bedenken wat goed zou kunnen werken, maar vooral om te luisteren en te ontdekken wat mensen écht nodig hebben.”
“Onze studenten werken zelfs aan een project in een gevangenis. De luchtplaats is geen openbare ruimte, maar je past dezelfde placemaking-methodiek toe: hoe creëer je een plek waar mensen zich prettiger voelen, met meer autonomie en beter perspectief op de toekomst?”
Waarom de training ook voor andere docenten interessant is
Marike raadt de training zeker aan aan andere docenten, ook als ze niet rechtstreeks lesgeven in stadsontwikkeling of events. “Het gedachtegoed draait om de mens centraal stellen en samen met eindgebruikers werken aan een betere leefomgeving. Dat is relevant voor tal van opleidingen: welzijn, bouwkunde, hovenier, hospitality—noem maar op. De training geeft je een waardevolle set aan praktische en inspirerende tools om direct in te zetten, zowel in je lessen als in je persoonlijke blik op de omgeving.”
Wil jij ook leren hoe je placemaking kunt inzetten in het onderwijs?
Een van de grootste uitdagingen? De balans tussen het ambtelijke tempo en de creatieve energie die ze na de cursus voelt. “Je moet wel eens accepteren dat niet alles meteen kan,” geeft Anh toe. “Maar door samen met een andere collega — die de training al eerder volgde — ideeën te delen, houden we het vuurtje brandend. We blijven zoeken naar manieren om placemaking op de agenda te zetten, want wonen is zóveel meer dan een dak boven je hoofd.”
Waarom deze training ook voor andere gemeenten waardevol is
Net als Marike gelooft STIPO dat De Stad Op Ooghoogte / City at Eye Level Training niet alleen geschikt is voor architecten of stedenbouwkundigen, maar óók voor docenten die toekomstige professionals opleiden. Denk je dat jouw studenten (en collega’s) kunnen profiteren van mensgericht ontwerp en placemaking-methodieken?
Benieuwd hoe jij jouw stad kunt verrijken met placemaking?
Meld je aan voor de volgende training of neem contact op via olga@stipo.nl. Samen maken we de openbare ruimte mensgericht, inspirerend en duurzaam.