Wil je inspiratie over gebiedsontwikkeling en updates over trainingen, events en projecten ontvangen? Schrijf je dan in.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Maak kennis met onze nieuwste aanwinst: Jesse Jop Jörg!

Sinds kort een nieuwe versterking voor STIPO: Jesse Jop Jörg. Een echte aanwinst als het aankomt op gebiedsontwikkeling én creativiteit. Want met een breed scala aan activiteiten, ideeën en initiatieven heeft Jesse met We The City zijn naam inmiddels flink op de kaart gezet. Hoog tijd om hem beter te leren kennen.

 

Ha Jesse, leuk dat je er bent. Hoe ben je eigenlijk in de gebiedsontwikkeling gerold?
“Tijdens mijn studie Stadsgeografie en twee minors, waaronder European Urban Culture, werd ik verliefd op het doen van interventies in de stad. Ik vind het ontzettend leuk om een idee te bedenken en vervolgens echt tot leven te brengen. Er zijn zoveel dingen die je kunt verbeteren en dat begint bij goed kijken. Eén van mijn eerste projecten in Amsterdam was dan ook een drijvende markt op drijvende tuinen. Het project was een knipoog naar hoe producten vroeger naar Amsterdam werden gebracht en een ode aan Jasper Grootveld, de anti-rookmagiër die als provo drijven land maakte.”

Dat klinkt bijzonder! Heb je nog meer voorbeelden van projecten die je hebt gedaan?
“Als founder van We The City heb ik veel mooie initiatieven kunnen opzetten – creatief, conceptueel en altijd verbindend. Zo heb ik met een fijn team het Bankjescollectief opgericht en daarmee het grootste openluchtcafé ter wereld gecreëerd. Ook heb ik met een prachtig team gewerkt aan Lola Lik, een creatieve broedplaats in het carré gebouw van de voormalige Bijlmerbajes waar twee torens ook tijdelijk functioneerden als AZC. Het was een plek waar we met veel sociale en creatieve organisaties en bureaus gezamenlijk hebben geholpen om vluchtelingen op een fijne manier te laten landen in Nederland. Isolatiecellen werden een Hammam, de Bajes Boksschool werd opgericht, je had een prachtig restaurant dat later transformeerde in de Bajes Beach Club en er kwam zelfs een tijdelijk hotel dat werd gerund door vluchtelingen. Het was een hele bijzondere plek waar mensen uit verschillende werelden elkaar echt hebben gevonden..”

Hoe pak je zo’n idee aan?
“Ik ga op zoek naar elementen, programma’s of bewoners die bijzonder zijn en onderdeel uitmaken van de identiteit van een plek. Vervolgens zoek ik naar manieren waarop je dat sterker en krachtiger kunt maken. Vaak door nieuwe verbindingen. Ik vind het belangrijk om te bewegen naar daar waar de energie zit. Vervolgens stroom je mee op die golf en is het belangrijk dat dingen blijven plakken. Zo openden we in samenwerking met tal van makers op de dag dat mondkapjes verplicht werden in het openbaar vervoer Filter, een pop-up shop en atelier waar je verschillende mondkapjes van lokale makers kon kopen. We vonden een hele toffe African streetware winkel die gerund werd door een muzikant die ‘s avonds ook live concerten organiseerde die live gestreamd werden via de socials. Ook hebben we Three Little Birds geïnitieerd, een project waarbij we drie sound installaties koppelden aan de Johan Cruyff boulevard. De geluiden waren van de voor Zuidoost zo kenmerkende zangvogels die je veel hoorde in De Poort.”

En waar ben je nu mee bezig?
“Ik ben een podcast aan het maken: Algoritme van de Stad. Het is onder andere gebaseerd op de ervaring dat steeds meer van onze interactie plaatsvindt in de online publieke ruimte die wordt vormgegeven door de algoritmes van grote techbedrijven. En dat heeft best veel negatieve gevolgen. Maar je kunt ook een parallel trekken met de fysieke publieke ruimte. Daarvan kun je ook zeggen dat het uitvloeisel is van algoritmes. Een op regels gebaseerd algoritme van de stad.

Een idee dat hieruit is ontstaan, is de Pop-Up Parkeerservice, die we binnenkort lanceren in Utrecht. Hoe gek is het eigenlijk dat je een klein beetje geld betaalt en vervolgens een ‘parkeerplek’ tijdelijk aan jou is om in te kleuren? Wat zou je daar nog meer neer kunnen zetten dan een auto? Om de verbeelding te prikkelen, willen we met de Pop-Up Parkeerservice mensen aan het denken zetten over wat je nog meer zou kunnen doen met parkeerplekken. Zo kunnen we in het weekend van 20 t/m 22 september een jacuzzi in je straat parkeren met mini bamboebos of een brommer bioscoop.

Iets heel anders waar ik ook druk mee bezig ben is de Wandelclub der Stadslezers. Het lijkt op een leesclub, maar in plaats van een boek lees je een stuk stad. En in plaats van kijken door de ogen van fictieve personages, kijk je door de ogen van bijzondere stadgenoten.”

Klinkt als geweldige initiatieven! We zijn blij je aan boord te hebben en benieuwd naar alle creatieve ideeën die bij ons tot uiting gaan komen.